Ráiteas Tosaigh
I gceanglas le Acht Oideachais (Leas), 2000, Alt 23 (1) d’ullmhaigh Bord Bainistíochta Scoil Naomh Eoin Baiste an gCód Iompair i gcomhairle le Foireann, Daltaí agus Coiste na dTuismitheoirí. Cuireadh é seo ar fáil do dhaltaí, foireann agus tuismitheoirí. Seoladh an dréacht go dtí Patrún na Scoile le faofa.
Réasúnaíocht
Tá athbhreithniú déanta ar Chód Iompair SN Eoin Baiste de réir ‘Cód Iompair a Fhorbairt: Treoirlínte i gcomhair Scoileanna’ (An Bord Náisiúnta Leasa Oideachais, 2008).
In Alt 23(2) sonraíonn sé go saineoidh an cód iompair:
- Na caighdeáin iompair a bheidh le hurramú ag gach mac léinn atá ag freastal ar an scoil;
- Cur chuige na Scoile Uile maidir le iompar dearfach a chur chun cinn.
- Na bearta a fhéadfar a dhéanamh nuair a mhainneoidh nó nuair a dhiúltóidh mac léinn na caighdeáin sin a urramú;
- Na nósanna imeachta a bheidh le leanúint sula bhféadfar mac léinn a chur ar fionraí nó a dhíbirt as an scoil lena mbaineann;
- Na forais chun deireadh a chur le fionraí a forchuireadh i ndáil le mac léinn.
- Polasaí frith-bhulaíochta na scoile
- Na nósanna imeachta a bheidh le leanúint i ndáil le fógra maidir le leanbh a bheith as láthair ón scoil.
Gaol le spiorad sáíniúil na scoile agus Ráiteas Misean
Ethos na Scoile
Is Scoil Chaitliceach í Scoil Naomh Eoin Baiste.
Is é an aidhm atá ag an scoil Chaitliceach seo ná dul chun cinn iomlán an pháiste a fhorbairt i ngach gné ó thaobh; intleachta/ fisiciúlachta/cultúrtha/móráltachta agus spioradáltachta, chomh maith le caidreamh beo le Dia agus le daoine eile.
Leanann an scoil seo fealsúnacht saoil atá bunaithe ar Chreideamh i nDia agus beatha/bás/aiséirí ár dTiarna Íosa Críost.
Cuireann an scoil seo Teagasc Críostaí ar fáil do pháistí i gcomhar le teagasc, cleachtas agus traidisiúin an Chreideamh Chaitlicigh agus múnlaítear páistí sa Chreideamh Caitliceach.
Ráiteas Misean
I Scoil Naomh Eoin Baiste creidimid go bhfuil an fhoghlaim lárnach i saol an linbh. Cuirtear béim ar fhorbairt iomlán an dalta i suíomh scoile atá tarraingteach, suaimhneasach. Táimid aontaithe i bhforbairt scileanna agus cumas gach dalta i dtreo is gur féidir leo feidhmiú go muiníneach sa saol rompu.
Aidhmeanna
‘Siad aidhmeanna an pholasaí seo ná: –
- Cur ar chumas na scoile feidhmiú ar bhealach ordúil ionas gur féidir le leanaí dul chun cinn a dhéanamh i ngach gné dá bhforbartha
- Atmaisféar a chruthú ina bhfuil meas agus tuiscint ar a chéile agus ina nglactar le daoine
- Iompar dearfach agus féinsmacht a chothú, ag tabhairt aird ar na difríochtaí idir leanaí agus an gá le freastal ar na difríochtaí sin
- Chun féin-mheas agus gaolmhaireachtaí dearfacha a chothú
- Sábháilteacht agus dea-bhraistint gach ball den phobal scoile a chinntiú
- Cabhrú le tuismitheoirí agus daltaí tuiscint a fháil ar na córais agus na nósanna imeachta atá mar chuid den chód iompair agus a gcomhoibriú a lorg agus na nósanna imeachta sin á gcur i bhfeidhm
- Cinntiú go gcuirtear an córas rialacha, duaiseanna agus smachtbhannaí i bhfeidhm ar bhealach cothrom agus comhleanúnach ar fud na scoile
- CCinntiú go gcruthaítear timpeallacht dhearfach agus sábhálta don mhúineadh agus don fhoghlaim.
- ChuChun daltaí a mhealladh chun freagracht phearsanta a ghlacadh as a bhfoghlaim agus a n-iompar
- Chun cabhrú le daltaí a bheith ina saoránaigh a bheidh freagrach agus a ghlacfaidh páirt
- Chun a chinntiú go bhfuil eolas agus tuiscint ar iompar agus stráitéisi go bhfuil an scoil ag súil leis, maidir le h-iompar ar eolas ag gach ball de phobal na scoile agus go bhfuil tuiscint acu ar an iompar seo. Tugtar an t-eolas seo trí shuíomh idirlíon na scoile, trí pholasaithe a bheith ar fáil agus trí chumarsáid oscailte a bheith againn le pobal uile na scoile
- Chun go mbeadh múinteoirí ábalta múineadh gan cur isteach orthu agus chun sábháilteacht agus dea-bhail phobal uile na scoile a chinntiú
Cur chuige na scoile uile maidir le hiompar dearfach a chur chun cinn
Tuigeann an Bord Bainistíochta an tabhacht atá ag baint le luachanna polasaithe, cleachtais agus gaolmhaireachtaí comhseasamhacha a chruthú chun tacaíocht a thabhairt don gCód Iompair.
Is féidir an timpeallacht seo a chruthú le comhoibriú ó phobal uile na scoile.
Tugann an Bord aitheantas don dtabhacht a bhí leis an ról a ghlac an Príomhoide, múinteoirí, CRS, foireann fo-ghabhálach,tuismitheoirí agus daltaí agus iad ag déanamh athbhreithniú ar an gCód agus á chur i bhfeidhm.
Daltaí – Rialacha na Scoile – Dea iompar
Go ginearálta
- Glactar leis go mbeidh gach dalta béasach agus cuirtéiseach le múinteoirí, daltaí eile agus le cuairteoirí, sa scoil agus laismuigh den scoil, ar thurais oideachais/gníomhaíochtaí/imeachtaí & rl. Ní ghlacfar le droch chaint ná bulaíocht (bullying).
- Iarrtar ar dhaltaí meas a bheith acu ar an scoil agus a bhfuil ann agus ar thimpeallacht na scoile agus ar rudaí a bhaineann le daltaí eile agus leo féin
- ‘Sí an Ghaeilge teanga teagaisc, labhartha agus cumarsáide na scoile.
- Glactar leis go gcuirfidh na leanaí na beartais éagsúla ó thaobh Covid -19 i bhfeidhm go toilteanach. msh Sláinteachas rialta lámh, scaradh sóisialta, sláinte riosparáide agus béasa casachtaí.
- Cosc ar theileafóin so-ghluaiste ag daltaí. Cead ag an múinteoir ranga nó an Phríomhoide iad seo a thógaint agus tuismitheoirí a chur ar an eolas láithreach mar gheall orthu.
- Níl cead ag daltaí seoda a chaitheamh agus corpoideachas ar siúl
- Beidh ar gach dalta áird a thabhairt ar an múinteoir i gceannas.
- Níl cead guma-coganta a thabhairt taobh istigh de gheata na scoile.
- Sé polasaí na scoile ná dea-iompar a mholadh agus luach saothair a thabhairt do dhaltaí go mbíonn sé tuillte acu.
- Tá sé riachtanach go mbeadh gach dalta i láthair ag na ranganna coirpoideachais. Iarrtar ar dhaltaí go bhfuil fadhb sláinte acu nóta óna dtuismitheoirí/caomhnóirí a thabhairt isteach.
Sa Seomra Ranga
- Tá súil go ndéanfaidh gach dalta a dhícheall/a dícheall agus ná cuirfidh sé/sí isteach ar obair an ranga. Beifear ag súil go mbeidh gach leanbh ag:-
- Éisteacht
- Obair
- Léíriú Measa
- Glacadh le Treoracha
- Lorg Cead
- Iarrtar ar na daltaí an obair bhaile a dhéanamh go néata críochnúil agus moltar do thuismitheoirí súil a choiméad ar an obair sin.
Sa Chlós
- Nuair a buailtear an clog raghaidh gach dalta isteach i líne a ranga féin agus siúl isteach go mall béasach.
- Ar an gClós, beifear ag súil go mbeidh gach leanbh ag: –
- Imirt (go sábháilte, gan a bheith garbh nó dainséarach)
- Tabhairt aird – ar threoracha an féitheoira
- Fanacht – sna limistéir ranga i gClós na Scoile
- Lorg cead an Clós a fhágaint
- Léiriú measa dá chéile agus don bhféitheoir
- Seachaint droch-iompar agus droch-chaint
Cianfhoghlaim
Glactar leis go mbíonn na rialacha céanna i bhfeidhm don gcianfhoghlaim is a bheadh sa seomra ranga nuair atá daltaí ar na hárdáin dhigiteach (Zoom, What’s App, Seesaw agus rl) agus go gcloífeadh na leanaí leis na rialacha sin. Má bhristear aon cheann de na rialacha seo beidh smachtbhannaí áirithe i gceist.
Limistéír Eile sa Scoil
Níl cead ag aon dalta dul taobh amuigh de limistéar na scoile gan cead.
- Ó thaobh sábháilteachta de, níl cead ag na daltaí bheith ag rith istigh sa scoil ná nuair a bhíonn siad ag dul amach sa chlós ag am sosa, nó ag fágaint an ranga.
- A bheith dea-bhéasach agus múinte ag dul amach ag am scoir. Múinteoir ag siúl amach go dtí an ngeata leo nuair a bhíonn siad ag dul abhaile
Tuismitheoirí/Caomhnóirí
Tá ról ana-thabhachtach le plé ag tuismitheoirí/caomhnóirí agus tionchar acu ar dhearcadh an linbh agus conas a chuireann sé seo le h-iompar dhearfach ar scoil. Is féidir le tuismitheoirí/caomhnóirí cúnamh a thabhairt don scoil agus a bpáiste(í) a spreagadh cloí leis na Rialacha scoile, bheith poncúil, bheith i láthair go rialta agus a chinntiú go ndéanann an dalta iarracht leis an obair bhaile agus am cuí a thabhairt dó. Má bhíonn aon ghné d’iompar an pháiste ag déanamh tinnis do thuismitheoirí/chaomhnóirí, tá fáilte rompu coinneadh a dhéanamh i rith amannta scoile agus é a phlé leis an múinteoir ranga ar an gcéad dul síos agus ansan leis an bPríomhoide más gá. I gcásanna go mbíonn patrún iompair mí-oiriúnach le haithint, tabharfar cuireadh do thuismitheoirí/chaomhnóirí páirt a ghlacadh sa phróiséis idir-ghabhála.
- Tosnaíonn obair na scoile ar 9.10 r.n. Críochnaíonn obair naíonáin ar 1.50 i.n. (13.50) agus gach rang eile ar 2.50 i.n. (14.50).
Tá sé de dhualgas ar thuismitheoirí/caomhnóirí na ndaltaí sna ranganna shóisearacha a bhailiú ón scoil ag 1.50 i.n. agus na daltaí eile a bhailiú ag 2.50 i.n. ach iad siúd atá ag taisteal ar bhusanna scoile nó go bhfuil cead acu i scríbhinn siúl /rothaíocht abhaile.
Níl foireann na scoile freagrach as daltaí lasmuigh de na h-amanna seo. Níl cead ag daltaí bheith ar an suíomh scoile roimh 9.00 r.n. agus taréís 3.00 r.n. Ní bheidh an scoil oscailte. Níl na múinteoirí ná an Bord Bainistíochta freagrach as na daltaí roimh agus taréís na hamanta seo.
- Beifear ag súil go ndéanfaidh gach dalta freastal ar an scoil go rialta agus a bheith in am. Tá sé de dhualgas ar an scoil Tuarascáil Tinrimh Bliantúil agus líon na ndaltaí a bhíonn as láthair 20 lá nó breis sa scoilbhliain a sheoladh go dtí An Ghníomhaireacht um Leanaí agus an Teaghlach (TUSLA) dhá uair i rith na scoil-bhliana.
- Iarrtar ar thuismitheoirí nóta, téacs nó r-phost a chur in iúl go dtí an scoil má bhíonn:
- aon dalta as láthair.
- dalta ag fágaint na scoile roimh am dúnta agus ainm an té a bheidh á b(h)ailiú muna mbíonn tuismitheoir/caomhnóir á b(h)ailiú
- muna mbíonn dalta ag glacadh páirt i ranganna Corpoideachais/Snáimh/Peil/Rugbaí/Ceol & rl
- muna mbíonn an obair bhaile déanta nó má tá deacrachtaí leis
- muna mbíonn éide scoile nó éadaí spóirt na scoile ar an dalta
- Iarrtar ar thuismitheoirí a chur in iúl don scoil má bhíonn aon ghalar tógálach ag dalta
- Iarrtar ar thuismitheoirí a chur in iúl don scoil má bhíonn leigheas á thógaint ag dalta
- Cosc ar bhailiúcháin nach bhfuil ceadaithe ag an scoil.
- Éide Scoile éigeantach ar gach dalta, gach lá ach amháin lá corpoideachais an ranga nuair atá sé de dhualgas ar gach dalta éide spóirt na scoile a chaitheamh. Bíodh ainm an dalta ar na baill éadaigh.
- Éide Spóirt na Scoile éigeantach ó Mheán Fómhair ’07.
- Nil cead ag daltaí seoda a chaitheamh agus corpoideachas ar siúl
- Níl cead smidiú (make-up) a chaitheamh
- Níl cead sprae aerasól (aerosol spray) m.sh. Lynx, Impulse & rl a usáid. Moltar díbholaíoch rollta (roll-on deodorant) má tá sé ag teastáil. Is ar mhaithe le sláinte na leanaí é seo agus go háirithe leanaí go bhfuil múchadh (asthma) orthu.
- Tá sé riachtanach go mbeadh pinn agus pinnluaidhe oiriúnacha ag na daltaí.
- Iarrtar ar thuismitheoirí lón folláin a thabhairt do na daltaí gach lá.
- Níl cead bréagáin ná ábhair malartaithe a thabhairt ar scoil.
- Freastalaíonn tuismitheoirí ar chruinnithe ag an scoil, i rith amannta oscailte na scoile, má éilítear orthu.
- Tugtar cóip den bpolasaí seo do thuismitheoirí nua agus iad ag clárú.
- Cuirtear cóip den bPolasaí seo ar fáil do gach tuismitheoir (ar Aladdin) i dtosach na scoilbhliana gach bliain.
Leanaí le Riachtanaisí Speisialta
Beifear ag súil go gcloífidh gach dalta leis an gCód Iompair. Aithníonn an scoil áfach, go mb’fhéidir go mbeadh cabhair ag teastáil ó leanaí le riachtanaisí speisialta maidir le rialacha áirithe. Cuirfear pleananna iompair (IEP’s) le chéile i gcomhpháirtíocht le tuismitheoirí, múinteoir ranga, múinteoir acmhainne/múinteoir tacaíocht foghlama/agus nó Príomhoide agus Siceolaí na Scoile. Beidh gach páirtí ag comhoibriú le tuismitheoirí/caomhnóirí chun a chinntiú go dtabharfar an tacaíocht is fearr don dalta. Tabharfar aird ar fhorbairt chognaíoch i gcónaí. Beidh an comhairle proifisiúnta a thagann ó thástálacha an-thabhachtach. Más gá, múinfear stráitéísí do dhaltaí sa scoil ar conas cabhrú le dalta le riachtanais speisialta cloí leis na rialacha. Cuirfidh sé seo piarthacaíocht ar fáil. Déanfar é seo i slí thacúil agus sábháilte, ag tabhairt aitheantas do dhifríochtaí i ngach duine agus meas a thaispeáint dóibh.
An Bord Bainistíochta
D’ullmhaigh an Bord Bainistíochta An Cód Iompair. Is ar an mBord atá freagracht ar leith d’ethos na scoile, chomh maith le freagracht iomlán do pholasaithe na scoile. Tá an Bord gníomhach in iniúchadh an sórt caidreamh agus iompar a léireoidh ethos na scoile agus freagrachtaí na scoile.
Deimhníonn an Bord go bhfaighidh gach ball de phobal na scoile seans a bheith gníomhach i gcur le chéile an Chóid Iompair. Tá an Bord Bainistíochta tar éis clárú foirmiúil a dhéanamh ar ghlacadh leis an gCód Iompair, dáta a thosnaithe agus cathain a déanfar athbhreithniú air.
Foireann na Scoile
Tá an Príomhoide agus an Fhoireann Bainistíochta Inmheánach freagrach as an gCód Iompair a chur i bhfeidhm i slí atá seasmhach agus cóir do gach dalta. Tá freagracht áfach ar gach ball don fhoireann smacht a choiméád tríd an scoil go ginearálta.
Tá an Fhoireann Teagaisc freagrach as bainistiú iompair laistigh dá rang féin.
Déanfaidh siad: –
- An Cód Iompair a phlé leis an rang i dtús na bliana i slí oiriúnach don aois grúpa faoin a láimh
- Deimhin de go mbeidh na rialacha ar taispeáint sa seomra ranga
- Deimhin de go mbeidh ionchur ar na daltaí rialacha an seomra ranga a chur le chéile in oiriúint dá n’aois
- Féin-smacht agus dea-iompar a spreagadh
- Féitheoireacht cuí i gcónaí
- Scéim duaiseanna/smachtbhannaí a chur i bhfeidhm i slí cóir seasmhach
- Cúntas ar eachtraí d’fhíor droch-iompar leanúnach a choiméad. Léireoidh an cúntas seo pé comhairle agus/nó foláireamh a tugadh don leanbh de bharr droch-iompar. (Féach leibhéil 1, 2 agus 3 maidir le h-iompar nach bhfuil sásúil, céimeanna smachta agus céimeanna tacaíochta).
- Na daltaí a chur ar an eolas faoi eachtraí leanúnacha d’fhíor dhroch-iompar atá á thaifead ag an múinteoir
- An Príomhoide a chur ar an eolas faoi eachtraí leanúnacha droch-iompar dáiríre
- Baill nua d’fhoireann na scoile, chomh maith le hionadaithe a bheidh fostaithe ar feadh míosa níos mó a chur ar an eolas faoi Chód Iompair na Scoile.
- Moltar do gach ball d’fhoireann na scoile lán-aimseartha nó páirt-aimseartha féachaint ar (leathnach 52 – 55) “Developing a Code of Behaviour, Guidelines for Schools” maidir le smachtbhannaí agus leathnach 67 maidir le Cearta an Linbh, Próiséis Cóir & rl.
Cur chuige na scoile uile maidir le hiompar dearfach a chur chun cinn
De ghnáth déanfaidh an scoil gach iarracht atmasféar/timpeallacht oiriúnach a chruthú ina mbeidh béim ar iompar dearfach a ath-neartú trí dhuaiseanna agus aitheantas a thabhairt. Bainfidh foireann na scoile usáid as gheaitsí agus focail mholta sa rang agus i limistéar na scoile sa tslí is go dtugtar aitheantas láithreach don dea iompar agus go mbeidh luach saothair dá réir. Tabharfar aird faoi leith ar dhaltaí go mbíodh iompar mí-chuí luaite leo sa tslí is go dtugtar admháil don dea-iompar ach feabhas ar an iompar chomh maith.
Acmhainní
- OSPS Bí Sábháilte, Misneach, I nGrá Dé
- Am Ciorcail
An Seomra Ranga
Seo cuid de na straiteisí dearfacha a úsáidtear chun iompar sa seomra ranga a bhainistiú go héifeachtach:-
- “Bunrialacha”/iompar a mb’fheifear ag tnúth leis, i ngach rang a théann leis an éiteas a luaitear sa chód iompair agus a chruthaíonn timpeallacht dhearfach don fhoghlaim.
- Ionchur ó dhaltaí agus na rialacha ranga á gcur le chéile.
- Déanann múinteoirí cinnte go dtuigeann daltaí an t-iompar a éilítear orthu agus cuirtear é sin i gcuimhne dóibh go minic
- Córas soiléir chun aitheantas a thabhairt don dea-iompar agus chun duais a thabhairt mar thoradh air, agus chun smachtbhannaí a chur i bhfeidhm mar fhreagra ar dhrochiompar
- Teicnící bainistíochta seomra ranga a dhéanann cinnte go mbaintear úsáid as gníomhaíochtaí agus modheolaíochtaí éagsúla chun suim agus inspreagadh na ndaltaí a chothú
- Clár Ama.
Cló(i)s Súgartha
Seo cuid de na straiteisí dearfacha a úsáídtear chun dea-iompar a chur chun cinn, chun cosc a chur ar dheacrachtaí iompair agus chun déileáil le hiompar doghlactha m.sh.: –
- Rialacha don chlós súgartha a dheineann soiléir cad iad na gníomhaíochtaí a cheadaítear. Cuirtear iad sin in iúl don fhoireann agus do na daltaí.
- Beidh beirt oide i bhfeighil sa chlós ag amanta sosa ar mholadh ón gComhlacht Árachais. Feidhmíonn meitheal sábhála chomh maith.
- Ag amanta sosa, deineann an múinteoir ranga deimhin de go bhfuil gach dalta imithe amach sa chlós nuair a bhíonn múinteoir ag feitheoireacht sa chlós. Siúlann an múinteoir ranga isteach lena rang tar éis am tionóil.
- Beidh ar na leanaí cead a lorg chun an clós súgartha a fhágaint chun na leithris a úsáíd
- Tá ranna cruthaithe sa chlós súgartha, agus áit curtha ar leataobh d’aoisghrúpaí ar leith.
- Cúntóirí Riachtanais Speisialta ar dualgas ag na h-amanta cuí
- Foireann fo-ghabhálach ar dualgas roimh agus i ndiaidh uaireanta oifigiúla na scoile
- Ar laethanta fliucha fanann na daltaí ina seomraí ranga áit ina mbíonn fáil ar chluichí, cártaí & rl acu agus déantar feitheoireacht orthu.
- Daltaí a fhanann istigh de bharr tinnis nó breoiteacht, bíonn siad fé chúram an phríomh oide nó múinteoir eile.
- Coiméadfar cúntas ar leathanach caighdeánach chun dhroch-iompar a thuairisciú
- Cuirfear smachtbhannaí i bhfeidhm ag brath ar an droch-iompar.
Duaiseanna
Úsáidfear scéim duaiseanna chun iompar dearfach a spreagadh. Seo a leanas cuid de na duaiseanna: –
- Pointí ar Dojo ranga-Dea iompar a mholadh
- Nóta sa dialann
- Duaiseanna
- Teastaisí
- Scoláire na Seachtaine (Naíonáin – Rang 2)
- Gaeilgeoir na Seachtaine
- Moladh ag am tionóil
- Sticéirí/duaiseanna
- Obair Bhaile saor – dearbháin
Limistéir Eile/Gníomhaíochtaí atá bainteach leis an scoil
Baineann na caighdeáin agus na rialacha atá sa Chód Iompair le gach limistéir sa scoil agus le aon ghníomhaíocht atá bainteach leis an scoil.